۲۴ دی ۱۳۸۵، ۱۳:۵۱

نمایشگاه بهار ایرانی فروردین 1386 برگزار می‌شود

نشست مطبوعاتی همایش و نمایشگاه بهار ایرانی صبح امروز با حضور مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی، دبیر کل همایش و دبیر بخش مباحث نظری در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه راکعی مدیر عامل انجمن شاعران ایران و دبیر کل همایش بهار ایرانی در ابتدای نشست امروز گفت: "علیرغم اینکه شعر فارسی از قدیم با هنرهای ایرانی ارتباط داشته، اما هرگز در ابعاد علمی پژوهشی دنبال نشده است. با تعامل انجمن شاعران ایران با موزه هنرهای معاصر موفق به طراحی و برگزاری همایشی بهار ایرانی شدیم."

وی در ادامه افزود: "قرار است بعدها رشته هایی چون موسیقی را نیز به این همایش اضافه کنیم. هر سال از روز اول فروردین  به عنوان روز جهانی شعر یاد می شود، اما به دلیل تعطیلی نوروز، این روز به شکل جدی پیگیری نشده است.  انجمن شاعران ایران قصد دارد به شکل مداوم و هر سال برنامه هایی در این روز داشته باشد. زیرا ایران همواره مهد شعر بوده و بنابراین باید در کنار این نعمت غنی به هنرهایی چون خوشنویسی و نقاشی اصیل ایرانی نیز توجه شود."

دبیر کل همایش بهار ایرانی درباره دلایل انتخاب مولانا و نیما یوشیج به عنوان موضوعات نقاشی گفت: "سال جاری میلادی از سوی یونسکو سال مولانا عنوان شده است. هنرمندان به لحاظ تصویری کمتر روی اشعار این شاعر بزرگ کار کرده اند. با توجه به این موارد تصمیم گرفتیم مولانا را به عنوان تم در نقاشی هنرمندان انتخاب کنیم. درباره نیما هم اوضاع به همین شکل بود. ضمن اینکه شعر نیما هم مثل مولانا به لحاظ تصویری کمتر مورد پرداخت نقاشان قرار گرفته است. نیما به عنوان پایه گذار شعر نو توانست تحول عظیمی در این حیطه پدید آورد. از این رو حق بزرگی بر گردن ادبیات ایران دارد."

دکتر راکعی در ادامه خاطرنشان کرد: "با توجه به اینکه بهار ایرانی نخستین قدم خود را در جهت برگزاری برمی دارد تصمیم گرفتیم امسال آن را به شکل داخلی برگزار کنیم. گرچه اطمینان داریم استقبال بی نظیری در ابعاد فرامرزی نسبت به این همایش خواهد شد. با این حال با راه اندازی سایت بهار ایرانی به رایزنی و تبادل نظر با شاعران اقصی نقاط جهان پرداخته ایم که امیدوارم این حرکت مقدمه برگزاری همایش بهار ایرانی در سطح بین المللی باشد."

دکتر حبیب اله صادقی نیز تصریح کرد: "همایش و نمایشگاه بهار ایرانی فرصتی طلایی برای موزه هنرهای معاصر است تا بتواند به شکل گسترده به نقاشی ایرانی توجه کند. هنرمندانی که در این نمایشگاه به ارائه اثر می پردازند با الهام از دو شاعر نامی ایرانی چون مولانا و نیما فعالیت خود را به معرض نمایش مخاطبان می گذارند. نگاره های ایرانی همواره به بهانه های متعدد در طی دوران مختلف به شعر شاعران ایرانی مزین بوده اند. بنابراین امیدوارم تا نخستین نمایشگاه بهار ایرانی با تلفیق شعر و نقاشی اصیل بتواند تبعات مطلوبی بر جای بگذارد و به شکل مستمر ادامه یابد."

در نمایشگاه بهار ایرانی که فروردین ماه 1386 در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود، آثار نقاشی و تایپوگرافی به نمایش گذاشته خواهد شد. در بخش نقاشی آثار نقاشان معاصر ایران که با الهام از اشعار مولانا و نیما خلق شده در اشکال نمایشگاهی ارائه می شود. نمایشگاه پوسترهای تایپوگرافی و شعر ایرانی و نمایشگاه پوسترهای تایپوگرافی پیامبر اعظم (ص) از بخش های جنبی نمایشگاه بهار ایرانی است. مهلت ارسال تصاویر خلاقیت های هنری تا 25 بهمن ماه و مهلت ارسال اصل آثار تا 23 اسفندماه است.

دکتر عفت السادات افضل طوسی، دکتر قیصر امین پور، ساعد باقری، دکتر علی رجبی، دکتر زهرا رهنورد، دکتر حبیب اله صادقی، دکتر سهیلا صلاحی مقدم، دکتر علیرضا قزوه، دکتر مصطفی گودرزی، صدرا لاهوتی، فرشید مثقالی و دکتر بهمن نامور مطلق اعضا شورای علمی همایش و نمایشگاه بهار ایرانی هستند.

محمدعلی ترقی جاه، مهدی حسینی، علی رجبی، زهرا رهنورد، حبیب اله صادقی و غلامعلی طاهری ترکیب هیئت داوران بخش نقاشی و فرزاد ادیبی، کورش پارسانژاد، صداقت جباری، رضا عابدینی، فرشید مثقالی و مسعود نجابتی نیز اعضا هیئت داوران بخش پوستر را تشکیل داده اند.

همایش و نمایشگاه بهار ایرانی فروردین ماه سال آینده با حمایت معاونت هنری وزارت ارشاد، فرهنگستان هنر، معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری و دفتر انجمن شاعران در موزه هنرهای معاصر افتتاح می شود و یک ماه در این مکان ادامه خواهد داشت.

برگزاری نمایشگاه عکس های پیروزی انقلاب، مجسمه ها و نقاشی های زنده یاد ایرج کریم خان زند، چاپ دستی های شاردن فرانسوی و حکاک های ایرانی از دیگر برنامه های موزه هنرهای معاصر تهران تا پایان سال جاری است.

کد خبر 434314

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha